شما اینجا هستید: صفحه اصلیکتابخانهکوتاه و خواندنیخوشمزه اما خطرناک

خوشمزه اما خطرناک مطلب ویژه

یکشنبه, 03 -2667 07:02

در ماه رمضان مصرف برخی مواد غذایی به شدت زیاد می‌شود که زولبیا و بامیه یکی از مهم‌ترین آنهاست .  این شیرینی خوشمزه چون با روغن و شکر فراوان تهیه می شود به بدن آسیب وارد می کند.

 زولبیا و بامیه به یکی از محبوب ترین شیرینی های ماه مبارک رمضان است و خیلی ها این ماده غذایی را با ماه رمضان می شناسند، اما مصرف آن به دلیل وجود قندهای تصفیه شده و چربی های اشباع شده در این شیرینی برای سلامتی افراد مضر است.

 عمدتا روغنی که در تهیه این مواد غذایی استفاده می شود روغن ترانس است  این نوع روغن از مضرترین نوع روغن است و سبب بروز برخی از بیماریها از جمله قلبی می شود.
استفاده از این روغن در دنیا تقریبا ممنوع است و اگر در تهیه محصولی بیش از یک درصد از کل انرژی آن استفاده شود، امکان عرضه آن ماده غذایی وجود ندارد، اما متاسفانه در کشور ما این چنین قانونی وجود نداشته و در تهیه خیلی از مواد غذای از جمله زولبیا و بامیه از روغن ترانس استفاده می شود.
 استفاده فراوان از شکر  یکی دیگر از مضرات این ماده غذایی است .  مصرف زولبیا و بامیه سبب ترشح انسولین در بدن می شود که این کار هم افزایش چاقی را به دنبال داشته و هم پس از حدود نیم ساعت از مصرف آن به افت قندخون می انجامد و این موضوع سبب تمایل به پرخوری در فرد شده که این کار ممکن است بروز بیماری ها را افزایش دهد.
در خصوص استفاده از مواد اولیه نامرغوب در تهیه زولبیا و بامیه می توان گفت متاسفانه در اغلب موارد از مواد غذایی نامرغوب در تهیه زولبیا و بامیه استفاده می شود که این موضوع هم می تواند سلامت افراد را به خطر اندازد.
 معمولا از یک مقدار روغن برای تهیه زولبیا و بامیه، چند بار استفاده می شود،  روغن بر اثر حرارت بیش از اندازه و چندین بار استفاده، اکسیده شده و این روغن می تواند عامل بروز برخی از سرطان ها باشد.
 مصرف زولبیا و بامیه برای افراد دیابتی که روزه می گیرند به مراتب مضرتر از افراد عادی است و می تواند ضرر غیرقابل جبرانی برای آنان داشته باشد.
 هرچند در زولبیا و بامیه مواد غذایی خوب مانند تخم مرغ و ماست هم وجود دارند اما به دلیل نحوه بسیار نامناسب تهیه آن، این ماده غذایی برای سلامت روزه داران مضر است.

** جایگزین کردن خرما و آلو خشک به جای زولبیا و بامیه
 افراد با روزه گرفتن، قندشان افت پیدا می کند و نیاز به جبران آن دارد و به همین دلیل اغلب افراد تمایل دارند با غذاهای شیرین روزه خود را باز کنند، خرما و آلو خشک خیس داده را می توان جایگزین زولبیا و بامیه کرد.
در گذشته استفاده از میوه های خشک خیس خورده در فرهنگ غذایی ما وجود داشته و معمولا از میوه های خشک خیس خورده مانند آلو در زمان افطاری استفاده می شد که با این کار هم دریافت قند به صورت آهسته انجام می شد و هم در کنار آن ، مقداری آب به بدن می رسید.
 خرما غذای دیگری که از آن برای باز کردن روزه می توان استفاده کرد اما باید مراقب باشیم که در خوردن آن افراط نکنیم که این کار می تواند مشکلاتی به بار آورد.
 اگر کسی تحمل استفاده نکردن از مواد قندی در زمان افطاری را دارد، می تواند از انواع سوپ ها و آش ها استفاده کند. سوپ، آش، شیر ولرم و یا فرنی کم شیرین را می توان جایگزین زولبیا و بامیه کرد.
برخی افراد تمایل دارند که با مصرف حلیم، روزه خود را باز کنند،حلیم، غذایی مناسب برای این کار است به شرط آنکه با شکر و روغن فراوان استفاده نشود.
اگر در استفاده از حلیم مقدار کمی شکر و روغن و همچنین دارچین استفاده شود، می تواند افطاری خوبی برای روزه داران باشد.

 دکتر کوروش جعفریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا

منبع : ایرنا